Marwinbror's Blog

Dette er en blogg om lillebror som kom sist i en søskenflokk på 4. Han er født i Februar 2010, og hadde fra før 3 storesøstre på 2, 3 og 11 år. Grunnen til at jeg ønsket å opprette en blogg i hans navn, var at han fikk en tøff start på livet, Marwin ble 23 dager gammel livstruende dårlig. Etter en gentesting foretatt i Tyskland, fikk han bekreftet diagnosen: congenital nephrotick syndrome. Veldig enklet forklart: Nyrene hans tok ikke opp proteiner som de skulle, og de lakk det lille av proteiner som kroppen hadde av reserver. I denne bloggen kan du følge hans opp og nedturer frem til en nyretransplantasjon, og i tiden som følger etter.Jeg hadde hverken lest eller skrevet blogg tidligere, og denne ble helt i starten laget for å klare informere familie og venner som var bekymret. Jeg klarte ikke holde rede på hvem jeg hadde svart hva til, når jeg på 2 timer hadde fått 52 sms som igjen ble svart på etter å ha svart midt i en kaotisk situasjon. I etterkant valgte jeg å fortsette ha denne åpen, for informasjon til hvem som måtte finne det nyttig å lese om vår tid, våre opplevelser, våre kamper, våre gleder osv. Vi fikk så mye støtte av så mange medmennesker vi ikke engang kjente. Tusen tusen takk for følget <3

«Livet i gave» -Fra Farfar- 02/06/2011

Filed under: Uncategorized — marwinbror @ 12:11 pm

Med livet i gave.
Er det noe større en kan få enn å gi sitt eget barnebarn en av sine nyrer? Da jeg fikk dette spørsmålet høsten 2010, var det ingen tvil hos meg. Lille Marwin hadde et liv på sykehus siden han var født. Utsiktene hans sa sitt klare språk. Svaret var enkelt. Jeg hadde 2 nyrer som fungerte, men jeg trengte bare den ene. Lille Marwin hadde ingen som fungerte. Tiden har gått siden den gang. Jeg har blitt testet, ikke bare en gang, men flere ganger. Vår blodtype m.m. ble godkjent av Rikshospitalet. Marwin`s vekst avgjorde nå fremdriften. Av forskjellige årsaker tok dette lengre tid enn først antatt. Det ble vinter, påske og vår i Vestfold, men endelig kom svaret. 25. mai med innleggelse 23. mai. Nye blodprøver ble tatt og alt ble gjort klart for den store reisen. Men så etter 2 døgn på Rikshospitalet ble det justering i programmet. De fikk inn en hastesak som ga en ny person livet tilbake. Vi fikk ny dato mandag 30. mai og på søndag ettermiddag ble det ny tur inn til Rikshospitalet. Og gjett hvem som var i storform, jo lille Marwin. Hva var vel 2,5 t i taxi via Tønsberg sykehus for å hente noe som hadde blitt glemt der i løpet av helgen. En skulle tro at Marwin visste at muligens ville bedringen skje han i løpet av få døgn. Det er også det eneste spørsmålet som har streifet meg. Vil Marwin takle og få en av mine nyrer? Når jeg nå sitter her etter 3 døgn etter operasjonen, vet jeg at både han og jeg har utmerket produksjon med hver vår nyre. Jeg vet også etter disse dagene at her er vi i de beste hender. En stor takk til alle som jobber her. Etter siste legevisitt nå i dag fikk jeg etter forholdene gode tilbakemeldinger om Marwin. Det var tross alt godt å høre. Samtidig ble jeg forespeilet å reise herfra på søndag. Da rekker jeg hjem til en enkel feiring av min 60-årsdag. Hva vil da være en bedre 60-årspresang for meg enn at Marwin i løpet av høsten får en bedre hverdag og har gitt meg livet som gave?

 

10 Responses to “«Livet i gave» -Fra Farfar-”

  1. Spent medfølger Says:

    Tårene renner for dere alle! Takk for at dere deler dette!

  2. Siri Says:

    Smiler, for et godt menneske du er.

  3. gammeltante T (tante pose) Says:

    Kjære storebroren min. Jeg er så stolt av deg! Tårene triller. No er det bare og sjå framover for ei lykkelig tid for døkk alle. Om noen dager er det pinse og da er j hos døkk. Klæm fra Torhild.

  4. Susan Says:

    Du er en fantastisk farfar! Skulle ønske alle kunne være som deg.
    Og du har en fantastisk familie!
    Gratulerer med 60 års dagen og lykke til med mange gode stunder med Marwin og resten av gjengen.

  5. Anette Says:

    RØRENDE 🙂
    for en flott farfar, svigerfar og pappa dere har!!

    Lykke til videre og gratulerer med 60 årsdagen 🙂

  6. Ingvild Says:

    Jeg har fulgt Marwin og Bente fra første dag. Dette tror jeg var det innlegget som har rørt meg mest. For en flott gave å gi til en liten gutt.

  7. Ingrid Says:

    Verdens beste farfar med verdens beste gave! Nydelig skrevet! Ønsker deg alt godt og en riktig så god 60 års feiring:-)

  8. Ho Bjørg Says:

    Dette er utrolig rørende! Men så fantastisk å få lov til å gi ett barnebarn dette. En nyre, som man vet denne skjønne gutten blir å trenge! som sagt, helt utrolig rørende denne historien .

    en god klem til farfar som virkelig er en engel! og en god bedrings klem til Marwin!

    Klem fra ho Bjørg

  9. Karina Says:

    Bare overskriften får jo tårene til å trille! ♥ Fantastiske farfar ♥ Det er godt at forma di er god, og at nyra du gav fungerer så godt i Marwin sin kropp. Verdens beste bursdagsgave er jo at Marwin si form nå bare er stigende og at har hele livet fremfor seg ♥ Ha en fantastisk 60 års dag kjærer «farfar»! Du er et forbilde for oss alle! ♥

  10. Kjersti Says:

    Nydelig skrevet!


Legg igjen en kommentar

